In China twijfelden we aan een makkelijk verkrijgbaar online te regelen 1-maandsvisum voor Vietnam of een 3-maandsvisum via de ambassade, wat meer tijd kost én oplevert. We kozen voor het laatste om flexibel te zijn. Eén maand was mogelijk te … Lees verder Vietnam, Deel 8: Terugblikken op Vietnam (24 december 2019 t/m 10 februari 2020)

Zaterdag 18 januari; grauw en saai Bijna 100km en 600 hoogtemeters knallen we door. De wereld is grauw, grijs, de temperatuur wat te laag naar onze zin (16-17’C), maar met podcasts van Bob en El Tarangu kom ik prima vooruit. … Lees verder Vietnam, deel 4: Prachtige beelden tussen de modder en regen door. Halong naar Cao Bang (18-23 januari)

Donderdag 19 december, Afdalen! De route van Jianshui naar de beroemde terrassen van Yunnan gaat via Nansha. Om Nansha te bereiken gaan we van het ene naar het andere dal. Dus over een berg: 1.000m omhoog en maar liefst 2.000m … Lees verder China II, deel 7: van een geweldig hoogtepunt… naar een mega dieptepunt… (19-24 december 2019)

Dinsdag 5 en woensdag 6 november: Met de boot van Incheon, Korea naar Tianjin, China We weten niet wat ons overkomt. We snappen niet waar we beland zijn. We worden overdonderd. We hadden verkeerde verwachtingen. Verwachtingen zijn heel gevaarlijk is, … Lees verder China II, deel 1: We are back!!!! met ferry én fiets op naar de hoofdstad Beijing (5-7 november 2019)

Donderdag 31 oktober: Jeonju 10 dagen lang hebben we een strak ritme aangehouden van vroeg op, op de gong in en uit de meditatie-sessies en bijtijds naar bed. Gisteren hadden we 101 ervaringen te delen en ’s avonds kwamen we … Lees verder Korea, deel 8: Rustig maar zeker afscheid nemen van.. én terugblikken op Zuid-Korea (31 oktober- 5 november)

Woensdag 25 september 850 hoogtemeters over de eerste 30 km in het vooruitzicht is geen hele lekkere ontwaakgedachte. Maar we moeten eraan geloven. Om van Sokcho naar Seoul te gaan moeten we de bergen over. De enige uitweg (naast de … Lees verder Korea, deel 3: Van Sokcho naar Seoul – Van oost naar west op z’n best (25 september – 29 september)

Zaterdag 7 september Er is leven op straat. Het verkeer raast langs. De auto’s rijden stevig. Overal lopen mensen. De gebouwen zijn versierd met neonverlichting, de parken met lampjes. Links en rechts treffen we restaurantjes, koffietentjes, koffietentjes, koffietentjes, nog meer … Lees verder Korea, deel 1: Een weekje Busy Bruisend Busan Boordevol Bulten (7-13 september 2019)

China deel 8: de grote dag en statistieken

15 juni, de grote dag Zwetend staan we voor de Bank of China. Gisteren waren we hier ook al. Om Chinese Yuan te wisselen naar Japanse Yen. Maar (stom, stom, stom) zonder paspoort. En zonder paspoort is wisselen onmogelijk. Dus staan we hier om 10 uur te popelen voor de bank om binnen te komen. Te popelen, want we moeten ergens tussen 9.30 en 10.30 uur inchecken voor de boot naar Japan. De tijd is dus krap. Bijzonder krap. Gelukkig gaat het wisselen vrij rimpelloos, alhoewel de formaliteiten van het invullen van een formulier en het invoeren in de computer … Lees verder China deel 8: de grote dag en statistieken

Van het Terracotta leger naar Nanjing Van Xi’an gaan we oostwaarts. We hebben nog 3 weken om het land te verlaten voor de Chinese ambassade gaat piepen. En ze zijn streng hier. We weten nog niet goed waar we een … Lees verder China deel 3: Van Terracotta leger via Longmen Grottoes, het Shaolin Klooster op naar Nanjing (24 mei t/m 6 juni)

Doel bereikt: Nepal (25 maart – 11 mei)

Maandag 25 maart – de grens over! We slapen 7 km van de grens, net als vele chauffeurs. Voor ons staat een file van vrachtwagens richting de grens. Waarom ze massaal en langdurig stil staan wordt ons niet duidelijk. Iedereen is er rustig onder, dus het zal wel gewoon zijn. Van de verwachte grensdrukte en –gekte is hier verder niets te merken. In tegendeel, het blijkt een slaperig stadje en de mensen zijn allesbehalve op uit om toeristen te bedonderen. In tegenstelling tot de waarschuwingen in de Lonely Planet. Bij ons hotel kunnen we onze Indische roepies inwisselen voor Nepalese … Lees verder Doel bereikt: Nepal (25 maart – 11 mei)

NIET welkom in Iran

Een visum aanvragen voor Iran, een formaliteit waar je even voor moet zitten, waarna je er niet over hoeft te bekommeren. Zou je zeggen. Hoop je. Verwacht je. Maar soms loopt het helemaal anders. Het begint met het advies in je thuisland het visum bij de Iraanse ambassade aan te vragen. Daar zijn we ook geweest, met de nodige vragen hoe en wat en vooral waar. Een aangevraagd visum is nog 3 maanden geldig. Binnen deze 3 maanden dien je de grens over te zijn. Voor ons dus echt geen optie. Maar we zijn heel erg welkom en kunnen óveral … Lees verder NIET welkom in Iran

Vanaf Side verlaten wij de kust en gaan we diagonaal door het land naar het noordoosten. Eerstvolgende langere stop is Konya, waar inmiddels Auke zijn nieuwe bril uit Macedonië is aangekomen. Voor Auke een heerlijk (vooruit)zicht! De afstand leggen we … Lees verder Hos Geldiniz! Deel 2: Het Turkse binnenland met Cappadocië!! (18 september-15 oktober 2018)

Een terugblik op Europa (14 mei-8 september 2018)

We zijn inmiddels in Georgië en Armenië als we op regenachtige dagen terugblikken op onze fietsreis door Europa. We hebben in net wat minder dan 4 maanden 5.000km en 16 landen door Europa gefietst. Het stukje Benelux en Frankrijk hebben we in 2 weken door gesjeesd. We hadden haast, we vertrokken niet op 1 mei, maar 2 weken later, gelijk met de overdracht van het appartement. Het was grotendeels redelijk vlak, al begonnen in Limburg al wel heuvels die we toen nog bergen noemden. Het waren 2 weken waarin we alles nog echt moest testen. De fietsen waren al wel … Lees verder Een terugblik op Europa (14 mei-8 september 2018)

Dwars door Griekenland en een vleugje Rhodos (22 augustus-8 september 2018)

22 augustus fietsen we vanuit het gastvrije Albanië Griekenland in. Land #16 alweer, wat gaat het hard! Hard gaat het echter niet meer als we de keuze hebben OF de snelweg OF een oud gravelpad omhoog. We klimmen gestaag omhoog, terwijl het pad niet alleen steeds een tikkie steiler wordt, maar ook onbegaanbaarder. We voelen ons als fietser niet welkom! Jaloers kijken we opzij naar de prachtige bijna lege snelweg. Wij zijn pas een kilometer verder en er zijn hooguit 5 auto’s langs gekomen. Zou je misschien in Griekenland op de snelweg mogen fietsen? In Albanië had het zo gekund, … Lees verder Dwars door Griekenland en een vleugje Rhodos (22 augustus-8 september 2018)

Macedonië & Albanië, deel 2 (17-22 augustus 2018)

De volgende dag gaan we via Peshkopi naar Debar in Macedonië, land #15. Net als we Peshkopi willen verlaten, komt er een jongen van een jaar of 12 op ons afstappen en vraagt ons in vlekkeloos Brits Engels of we koffie willen drinken? Jemig, jij spreekt goed Engels, brengen we uit. Ja, ik kom ook uit Liverpool. Juist ja. Hij is daar met familie en zij hadden ons kennelijk al een tijdje in de gaten. En in Engeland wonend of niet, als Albanees ben je gastvrij en nodig je gasten uit. Na een kop koffie met wat erbij, een ijsje … Lees verder Macedonië & Albanië, deel 2 (17-22 augustus 2018)

Albanië, deel 1 & Kosovo (12-17 augustus 2018)

“We zitten vast in de bergen in Georgië, het regent pijpenstelen. Geen excuus meer om de achterstand qua bloggen weg te werken…” Na Kroatië, Bosnië en Montenegro is het eindelijk tijd voor Albanië. Week 13, land 13. Auke is erg nieuwsgierig naar Albanië als nieuw land. In 2012 waren Sanne en ik hier en hebben een toptijd gehad en ik zie dus graag nog meer. In 2012 kwam het toerisme een beetje op gang, al wisten weinig mensen te benoemen waar het lag (en of het überhaupt in Europa lag). Inmiddels komen er aardig wat toeristen en dat heeft het … Lees verder Albanië, deel 1 & Kosovo (12-17 augustus 2018)

Montenegro met zijn hoogte- en dieptepunten (5-12 augustus 2018)

Nadat we soepeltjes de 2 kilometer file bij de grens ontweken hebben, volgt een lange afdaling naar de baai van Kotor (Herceg Novi). Met prachtige uitzichten over de Adriatische Zee en de baai. In de verte zien we nog net de landtong waar de langgerekte kustlijn van Kroatië op houdt. In Herceg Novi gaan we weer eens lekker naar het strand en uit eten om te vieren dat we die dag (5 augustus) 6 jaar samen zijn, dat we 12 weken onderweg zijn en dat we land 12 hebben bereikt. Het eten smaakte niet slecht, maar Auke voelt zicht direct … Lees verder Montenegro met zijn hoogte- en dieptepunten (5-12 augustus 2018)

Bosnië, zichtbare littekens (30 juli-5 augustus 2018)

We nemen vroeg de ferry om richting Herzegovina te gaan. Weg van de kust en zeker weg van het overtoeristische Dubrovnik. Kroatië is zo ver naar het zuiden, nog maar een smalle kuststrook, dus dezelfde dag passeren we de grens naar (Bosnië)Herzegovina. Voor een belangrijk deel volgen we de rivier de Neretva richting Mostar. Het is opnieuw vreselijk heet, dus deze rivier vormt een heerlijke, verfrissende afleiding. Elke 10 km even een stop en een duik! We melden ons in Mostar voor een gratis rondleiding bij de plaatselijke VVV. Onze gids is een 42-jarige Bosniër (voor de beeldvorming om direct … Lees verder Bosnië, zichtbare littekens (30 juli-5 augustus 2018)

Kroatische kust (23-30 juli 2018)

Echt vroeg(er) op en om 8u00 de warmte iets voor zijn en gelijk starten met een klim. Wooh, goede beslissing gisteren, deze klim is heftig en het is nu zeker 10’C frisser (20’C). Ook de rest van de dag is het wat frisser, door wellicht de hoogte en bewolking. Dat maakt fietsen een stuk makkelijker. We knallen 108 km door, ondanks best wat reliëf, maar klimmen en dalen wisselen elkaar goed af. Vandaag gaan we grenzen over! Vandaag gaat alles beter dan gisteren. We maken sinds 1 maand voor het eerst weer een afstand boven de 100km. We bereiken een … Lees verder Kroatische kust (23-30 juli 2018)

Bosnië, is dit nog Europa? (17-23 juli 2018)

Een relatief makkelijke fietsdag met nog geen 40km op de teller, wachten bij de grensovergang, een stempel in het paspoort erbij en opeens zijn we in land nummer 11: Bosnië. In de stad Bihac verblijven we in een appartement dat wij en ook anderen niet kunnen vinden. Het valt erg op, de één na de ander op straat probeert te helpen. En alleen maar met goede bedoelingen. Een local rijdt voor, een andere local helpt mee rondvragen en weer een ander wil wel bellen. Als we eindelijk de eigenaar te pakken hebben blijkt de combinatie – slechte buurt, 3 hoog … Lees verder Bosnië, is dit nog Europa? (17-23 juli 2018)

Kroatië verrast, met voetbal, natuur en beren (10-17 juli 2018)

Zodra we de grens oversteken verandert er wat. Van het schone, actieve en sportieve Slovenië belanden we in een land waar alcohol en roken een grote rol lijken te spelen. Overal mag gerookt worden, ook in cafés en restaurants. En iedereen lijkt te roken. Bier is hier net zo duur of beter: goedkoop als fris of water. Voor 1,5 euro een halve liter bier. Tja waarom zou je dan nog iets anders kiezen…? Als we ergens espresso drinken (goed betaalbaar 0,80-1,00), worden we omringd door mensen met in de ene hand een biertje en in de andere een sigaret. Ze … Lees verder Kroatië verrast, met voetbal, natuur en beren (10-17 juli 2018)

17 dagen allemachtig prachtig – Slovenië (23 juni-10 juli 2018)

We hebben lang getwijfeld waar we Slovenië in zouden gaan en wat de route door Slovenië zou moeten worden. De twijfel zit hem vooral in het klimwerk dat we voor ons zien, maar eigenlijk is de oplossing verbluffend simpel; ten noordoosten van de Italiaanse stad Palmanova is een mini pasje naar Slovenië, naar Idrsko. We zijn zo over de pas en vanuit Idrsko volgen we de emerald blauwe Soça rivier stroomopwaarts richting Bovec. Bovec is het hart van de buitensport van Slovenië, gelegen in het Triglav Nationaal Park. Dit NP dankt zijn naam aan de Triglav berg, die op zijn … Lees verder 17 dagen allemachtig prachtig – Slovenië (23 juni-10 juli 2018)

Twee weken smakelijk Italië (8-23 juni 2018)

Vrijdag 8 juni bijtijds op, want de weg aan de Italiaanse kant is van 12 tot 14 uur open. Halen we dat niet, dan is de weg begin van de avond pas weer toegankelijk. Gelukkig valt de pas niet tegen. Het stijgingspercentage is redelijk fors (meestal 8 à 10 procent), maar omdat het gelijkmatig is, is er wel een ritme te vinden. Naar het einde toe wordt het voelbaar kouder, steekt de wind op en gaat het regenen. Gelukkig bieden een paar bergmarmotten afleiding. Eénmaal boven is er niet zo heel veel te beleven, anders dan toenemende regen en kou … Lees verder Twee weken smakelijk Italië (8-23 juni 2018)

Wat bergen te overbruggen – Zwitserland en Liechtenstein (29 mei-8 juni 2018)

Woensdag (30 mei 2018) besluiten we een dag in Basel te blijven. Basel is (wederom) een hele mooie stad. Misschien niet zo mooi als Straatsburg, maar het heeft een heel ontspannen sfeertje. De Zwitserse prijzen zijn wel even wennen; gulden prijzen, met een ander valuta teken. Ja, dat zal nog wel een paar keer slikken worden. Gelukkig ‘wonen’ we net over de grens in Frankrijk en kunnen we onze boodschappen in Duitsland doen. Aan het eind van de middag barst er opnieuw een enorme onweersbui los, over onze ongetwijfeld juist droge was. Het wordt tijd dat we rekening houden met … Lees verder Wat bergen te overbruggen – Zwitserland en Liechtenstein (29 mei-8 juni 2018)

Een stukje Frankrijk

Woensdag (23 mei 2018) vervolgen we onze route naar Frankrijk. Metz om precies te zijn. Metz is een hele mooie en oude stad en de route ernaar toe een hele makkelijke. Tenminste, zodra we langs de Moezel fietsen. Op onze reis willen we het liefst met regelmaat couchsurfen, omdat het leuk is op die manier wat mensen onderweg te leren kennen, cultuur te happen en zo de wereld stapje voor stapje beter te leren kennen. Maar om de één of andere reden lukt het maar niet om een couch te vinden en tot onze frustratie zijn we weer veroordeeld tot … Lees verder Een stukje Frankrijk

Daar gaan we dan! De Benelux door.

Het is maandag 14 mei en we sjezen door het huis heen. Beddengoed wassen en bed weer opmaken voor de huurder. Kleding nog 3 keer verder uitsorteren. Een en ander verzamelen, sorteren, wegen en inpakken. Schoonmaken. Koelkast leeg. De enorme stapel doosjes naar het oud papier, glas naar de glasbak, vuilnis en plastic weg. Totaal gestrest rennen we door en worden bergen verzet. En dan is het zomaar 16.00 uur en staan de fietsen zojuist bepakt buiten als Sarah komt, onze Amerikaanse huurder met ook de makelaar voor de deur. We hebben het gehaald! Terwijl zij het huis inspecteren, gaan … Lees verder Daar gaan we dan! De Benelux door.